28 Eylül 2007 Cuma

Namazda sağ eli, sol el üzerine bağlamak

Namazda sağ eli, sol el üzerine bağlamak, iyiliği kötülüğe tercih ediş anlamına gelir
ESMA SAYIN EKERİM
“Sağ eli sol el üzerine koyup bağlamak Hakk’ın huzurunda kulluğunu göstermeye işarettir. Ayrıca sağ eli sol el üzerine koymak, sol eli kötü iş yapmaktan yasaklamaktır. Zira sol el değersiz işleri yapmaya hasredilmiştir. Sol el taharet gibi necaseti yıkamakla vazifelidir. Hakikati şudur ki sağ el ahirete, sol el dünyaya ve yüz de Hakk’a işarettir. O halde sağ eli sol üzerine bağlamak iki cihanda dünyadan kesilip Hakk’a yönelmenin suretidir. Namaz kılanın kalbini ya dünyaya veya ahirete yöneltmesi hakiki yöne yöneltmesine manidir. Yani kulun hem içinin hem de dışının Hakk’tan başka şeylerden bağlantıyı kesmiş olması gerekir. Kimin manevi dünyası ve gönlü Hakk’a yönelmiş olursa zahirde eli ve ayağı boş işlerle uğraşmaktan kurtulmuş olur. İnsan kıyamda sağ elini sol el üzerine bağlarken beden diliyle iyiliği, adeleti, güzelliği; kötülüğe, zulme ve çirkinliğe tercih ediş kararlılığını gösterirken; gönül diliyle “Bizleri doğru yola hidayet et. Kendilerine nimet verdiklerinin yoluna ilet. Gazabına uğramışların ve sapmışların yoluna değil” (İhdina’s-sırata’l-müstekîm. Sıratallezîne en’amte aleyhim ğayril mağdubi aleyhim vele’d-dâllîn) diyerek Rabbinin ikramlarını nefsin ve insanların zulümlerine her zaman üstün tuttuğunu ifade eder. Böylece namazda beden diliyle; kalbin benimsediği sözel dil arasında çok belirgin ve kuvvetli bir bağ vardır.



--------------------------------------------------------------------------------


Allahü Ekber: Allah En Büyüktür

Mevlana’ya göre “Allah en büyüktür” manasına gelen tekbirin gerçek anlamı “Ya Rabbi, biz senin huzurunda kurban olduk” demektir.

O’na göre koyun keserken “Allahü Ekber” denildiği gibi kötü duygu, düşünce ve fiillerin kaynağı olan nefsi keserken de “Nefsin kurbanını kestim” denilir. Nefis için “Allahü Ekber” keskin bir kılıçtır. Onunla nefsi kestiğin zaman ruh fanilikten kurtulacaktır. Sonuç itibarıyla kurban kesmekle namaza durmak arasında bir benzerlik vardır. Kurban esnasında bir hayvan kurban edilir. Namaza durulunca da nefsin boş arzu ve hevesleri öldürülür. Çünkü namaza duran kimse, namazın erkânından başka bir harekette bulunmaz. Bulunmayınca da serbestliğe ve hürriyete alışmış nefsin isteği yapılmamış ve nefis öldürülmüş olur.

Kıyam duruşunda “Allah’ın en büyük” olduğunu ifade eden kişi, Allah’ın her şeyden yüce olduğunun şuurunda olmalı, Allah’ın zikri olan namaz ibadeti, kalbinde büyük bir yer kaplamalı, Allah’ın kalbinde her şeyden daha büyük olması beklenmelidir. Bunu dil ile söylerken kişi kalbinde, dünyada yüksek konum ve statü sahibi olan kişilere Allah’tan daha büyük değer veriyorsa, o kişi tekbir cümlesini yaşamamıştır.

Hiç yorum yok:

Powered By Blogger